Selecteer een pagina

BILTHOVEN – Het Alexander Monro Ziekenhuis en TBWA\NEBOKO hebben een Bronzen Leeuw
gewonnen tijdens het prestigieuze, internationale ‘Cannes Lions’ festival in Cannes met het
Borstkanker Alfabet. Het Borstkanker Alfabet is onderdeel van de campagne ‘Ken je borsten’ en
brengt op een heldere en aansprekende manier 26 symptomen en factoren in beeld met
betrekking tot borstkanker om de awareness rondom vroege ontdekking van deze ziekte te
vergroten.

Tijdens het Cannes Lions festival worden de beste campagnes en reclames wereldwijd bekroond met
een gouden, zilveren of bronzen leeuw. Om kans te maken op een van deze felbegeerde awards
moet je eerst een nominatie in de wacht slepen. ‘De kans dat je wordt genomineerd is zo ontzettend
klein dat we al ongekend trots waren toen bleek dat het Borstkanker Alfabet in drie categorieën was
genomineerd uit de ruim 26.000 inzendingen. Dat je vervolgens ook nog een bronzen award wint is
uitzonderlijk, belangrijk en fantastisch. Het grote doel van de mooie samenwerking tussen
TBWA\NEBOKO en het Alexander Monro Ziekenhuis met het Borstkanker Alfabet is natuurlijk het
vergroten van de awareness rondom de vroege symptomen van borstkanker. Vroege herkenning
redt levens. Zo lang er nog ruim 3.000 vrouwen overlijden aan deze ziekte per jaar in Nederland, dat
zijn er gemiddeld 9 per dag, blijft het belangrijk om kennis over vroege herkenning te verspreiden.
Het winnen van deze grote award draagt hieraan bij en geeft deze awareness en de urgentie van
vroegdetectie een boost’, aldus Marjolein de Jong, bestuurder van het in borst(kanker)zorg
gespecialiseerde Alexander Monro Ziekenhuis.

De inzending is hier te bekijken: https://youtu.be/hPVRMRoiO_I?si=qSgT7M2A2tBbmlsr.

TBWA\NEBOKO en het Alexander Monro Ziekenhuis werkten voor het Borstkanker Alfabet samen
met Ovide Agency, EssenceMediacom en de Stichting Breast Care Foundation. Recent viel het
Borstkanker Alfabet ook meerdere keren in de prijzen tijdens de uitreikingen van de ADCN (The
Dutch Creativity) awards en de SAN Accent (Stichting Adverteerdersjury Nederland) awards. ‘Met
elkaar hebben we de awareness met betrekking tot vroegdetectie van borstkanker verder vergroot.
Maar we zijn er nog lang niet. Nog steeds kent 84% van de vrouwen de 12 meest voorkomende
symptomen van borstkanker niet en is bovendien niet op de hoogte van het feit dat je de meeste
symptomen kunt zien aan je borsten en niet altijd kunt voelen. Daarbij checkt ruim 1 op de 5
vrouwen haar borsten überhaupt niet. We hebben dus nog een flinke weg te gaan’, geeft De Jong
aan.

Over borstkanker
Borstkanker is al jaren de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Elk jaar wordt in
Nederland bij ruim 18.000 vrouwen borstkanker (inclusief voorloperstadium) geconstateerd. Dat
betekent dat 1 op de 7 vrouwen borstkanker ontwikkelt. Ook krijgen ieder jaar ruim 130 mannen de
diagnose. 20-25% van de nieuwe patiënten is jonger dan 50 jaar. Jaarlijks sterven er nog altijd ruim
3.000 vrouwen aan borstkanker; dat zijn er gemiddeld 9 per dag.

Over het Alexander Monro Ziekenhuis
Het AMZ is hét landelijke en voor iedereen toegankelijke gespecialiseerde ziekenhuis voor het
diagnosticeren en behandelen van borstkanker, goedaardige borstaandoeningen, erfelijke aanleg,

familiair verhoogd risico, second opinions en vervolgtrajecten vanuit het bevolkingsonderzoek. Het
Alexander Monro Ziekenhuis kenmerkt zich door: Snel duidelijkheid, gespecialiseerde excellente
borst(kanker)zorg, expert in second opinions, persoonlijke aandacht en gastvrijheid en focus op
kwaliteit van leven.