Een tweede mening (second opinion)

Een tweede mening (second opinion)

U heeft het recht om een tweede mening te vragen. In het Engels heet dat ‘second opinion’. Dat is het oordeel of advies van een andere deskundige dan uw zorgverlener. U mag altijd een tweede mening vragen. U hebt daar geen toestemming voor nodig, ook niet van uw zorgverlener. Het is wel goed om er met uw zorgverlener over te praten. Degene die een tweede mening geeft, neemt de behandeling niet over.

U kunt op verschillende momenten om een second opinion vragen. Bijvoorbeeld als u een belangrijke beslissing moet nemen over de behandeling of als u twijfelt over een diagnose of behandeling. Bespreek uw verzoek om een tweede mening (second opinion) van tevoren met uw zorgverzekeraar. Als de zorgverzekeraar de kosten niet accepteert, moet u deze namelijk zelf betalen.

Geldt voor een second opinion dat iedereen ook snel bij ons terecht kan?

Voor een second opinion hebben wij het dossier nodig uit het ziekenhuis waar u onder behandeling bent (geweest). Wij kunnen op twee manieren aan uw dossier komen:

  1. U vraagt de informatie zelf op bij het betreffende ziekenhuis en zorgt dat het dossier bij ons komt.
  2. Wij vragen de informatie namens u op bij het betreffende ziekenhuis. In dit geval hebben wij wel uw toestemming nodig. U ontvangt daarom van ons een toestemmingsformulier dat u kunt ondertekenen en naar ons terug kunt sturen.

Zodra wij uw dossier hebben, zullen onze specialisten de informatie bekijken en bepalen welke afspraken gemaakt kunnen worden. Zo is er bijvoorbeeld soms aanvullende diagnostiek nodig, soms alleen een gesprek met een specialist. Hoe snel het traject gaat, is dus grotendeels afhankelijk van hoe snel wij uw dossier in huis hebben en welke aanvullende onderzoeken nodig zijn.

Goed te weten

Als zelfstandig ziekenhuis moeten wij aan een aantal vereisten voldoen. Het gevolg daarvan is dat wij sommige patiënten niet kunnen/mogen behandelen. De belangrijkste algemene beperkingen zijn:

  • Patiënten met een MRSA bacterie kunnen niet in ons ziekenhuis worden geopereerd.
  • Patiënten met een BMI hoger dan 35 kunnen wel in ons ziekenhuis terecht voor diagnostiek, maar kunnen hier niet geopereerd worden.
  • Patiënten met een aandoening/aandoeningen die (ernstige) beperking(en) geeft/geven in het dagelijks leven kunnen hier mogelijk niet geopereerd worden. Deze beoordeling wordt gedaan door onze anesthesioloog.

Patiënten die niet in ons ziekenhuis behandeld en/of geopereerd kunnen worden, kunnen wij verwijzen naar het UMC Utrecht. Het UMC Utrecht is onze academische samenwerkingspartner voor specifieke onderzoeken en diensten en voor hoogcomplexe zorgvragen. Uiteraard kunnen patiënten ook kiezen voor behandeling in een ander ziekenhuis.

 

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? info@alexandermonro.nl of 030 721 01 04

Onze gespecialiseerde zorg wordt vergoed vanuit uw basiszorgverzekering.

 

Laatste nieuws

Innovatie poli van start

Sinds december 2018 is in het Alexander Monro Ziekenhuis, in samenwerking met het UMC Utrecht, de innovatie poli gestart. Op de innovatie poli krijgen patiënten informatie over wetenschappelijk onderzoek en het nut daarvan. De poli is opgericht omdat het Alexander...